Logo

Undgå digital svindel – send aldrig dine personlige oplysninger

30. November 2022

Hvert år mister danskerne et tocifret millionbeløb til digitale svindlere. Med nogle få råd vil vi gerne hjælpe dig med at være ekstra opmærksom og spotte eventuelle svindelforsøg. Du vil f.eks. ALDRIG blive opfordret til at sende dine personlige oplysninger over mail, SMS eller via telefonopkald.

Det kan være svært at spotte svindelforsøg. Digitale svindlere kan f.eks. udgive sig for at være fra banken eller en myndighed, når de forsøger at lokke personlige oplysninger ud af folk.

Svindlerne kan virke troværdige og være svære at gennemskue. Men vær OBS på følgende:

Banker og offentlige myndigheder vil ikke uopfordret bede om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller telefonopkald.

Vi oplever også her i Djurslands Bank, at kunder jævnligt bliver udsat for svindelforsøg af den ene eller anden art, så det er vigtigere end nogensinde at huske på ALDRIG at udlevere sine personlige oplysninger, koder eller kort til andre.

Lær at spotte en falsk mail, SMS eller opkald

Finans Danmark har netop igangsat en kampagne om identitetstyveri. Centralt i kampagnen er nogle små korte film med skuespiller Bodil Jørgensen i hovedrollen som spåkone – se de små lærerige film på sikkerdigital.dk.

Kampagne om identitetstyveri (sikkerdigital.dk)

Gode råd for at undgå digital svindel

  • Giv ikke dine personlige oplysninger som for eksempel kodeord eller MitID-oplysninger væk over mail, SMS eller opkald
  • Hvis du er i tvivl om en persons identitet, så bed om deres navn og afdeling og ring tilbage på virksomhedens hovednummer
  • Hvis du modtager en mail eller SMS med et link i, så lad være med at klikke på linket. Skriv det i stedet ind manuelt i en ny browser

Kilde: sikkerdigital.dk