Logo

Stop op og undgå digital svindel

4. October 2024

Danskere svindles fortsat for millioner – men oplysningskampagner og initiativer ser ud til at have virket. Med nogle få råd er du godt hjulpet til undgå eventuelle svindelforsøg. Banker og offentlige myndigheder vil f.eks. ALDRIG opfordre dig til at sende personlige oplysninger over mail, SMS eller via telefonopkald.

Den digitale udvikling har åbnet døre for nye muligheder, men har også givet kriminelle nye muligheder for at begå forbrydelser. Det kan være svært at spotte et svindelforsøg. Digitale svindlere kan f.eks. udgive sig for at være fra banken eller en myndighed, når de forsøger at lokke personlige oplysninger ud af folk.

Svindlerne kan virke troværdige og være svære at gennemskue. Men vær OBS på følgende:

Banker og offentlige myndigheder vil ikke uopfordret bede om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller telefonopkald.

Vi oplever også her i Djurslands Bank, at kunder jævnligt bliver udsat for svindelforsøg af den ene eller anden art, så det er vigtigere end nogensinde at huske på ALDRIG at udlevere sine personlige oplysninger, koder eller kort til andre.

3 simple råd til at undgå digital svindel

  1. Lad dig ikke overtale
    Smæk røret på. Lad være med at klikke. Stol ikke på at sms’en, opkaldet eller mailen er fra dem, de siger, de er.
  2. Hold dine koder for dig selv
    Opgiv aldrig dine personlige koder og sikkerhedsoplysninger til andre. Det er dine og kun dine.
  3.  Læs grundigt, og godkend med omtanke
    Stop op og vær kritisk, inden du godkender, betaler eller swiper.

Kilde: finansdanmark.dk