Logo

Hjælp dine ældre i familien, så de undgår at blive snydt

26. May 2020

Vi oplever, at svindeltyve udnytter de mange helligdage her i foråret til at forsøge at lokke NemID ud af specielt bankens ældre kunder. Husk at du aldrig må give din NemID kode til andre – heller ikke til en person, som udgiver sig for at ringe fra Nets.

Ingen bryder sig om at blive svindlet. Det er dog desværre ikke et særsyn, at specielt ældre mennesker bliver ringet op af personer, som udgiver sig for enten at være bankrådgiver, fra Nets, fra politiet eller noget helt fjerde. Problemet opstår, når ”den troværdige person” får overtalt sit offer til at udleve NemID-kode, SMS-kode og cpr.nr.

- Vi vil gerne på det kraftigste anmode folk om aldrig at udlevere deres NemID til andre. Det er nemlig en af de åbenlyse metoder, som svindlere benytter sig af, når de forsøger at få fat adgang til penge, som ikke er deres, advarer Thomas Møller, IT-afdelingsdirektør i Djurslands Bank.

Djurslands Bank oplever endnu engang, at flere kunder bliver udsat for svindel. I et enkelt tilfælde i sidste uge blev en ældre kunde forsøgt franarret 50.000 kroner.

I det pågældende tilfælde var det en person, der udgav sig for at ringe fra Nets – med det budskab, at de var i gang med at stoppe et svindelforsøg fra kundens konto og derfor skulle bruge cpr.nr., NemID-kode og SMS-kode.

- Men der vil aldrig være nogen, der vil bede om kundens personlige koder i telefonen. Aldrig nogensinde, siger Thomas Møller.

Hjælp de ældre i familien

Noget af det, der er påfaldende ved svindelforsøg rettet mod bankkunder, er kundernes alder. Det er nemlig typisk ældre personer, som svindlerne går efter.

- Børn og børnebørn – I skal hjælpe jeres ældre i familien. Fortæl dem, at de aldrig må udlevere deres NemID-kode til andre. Hvis de er i tvivl, så skal de lægge røret på.

Er du i tvivl, om du har været udsat for et svindelforsøg, så kontakt din rådgiver og få spærret din konto.