Undgå svindel

Det er desværre ikke et særsyn, at svindlere på forskellig vis forsøger at franarre folk deres NemID eller at få adgang til deres kontooplysninger. Se her hvordan du undgår svindel og hvad du skal gøre, hvis uheldet er ude.

Phishing svindel

Phishing er en af de mest udbredte former for svindel. Svindleren er typisk ude efter at franarre dig dine personlige oplysninger, som f.eks.oplysninger om dit NemID, dine konti eller dit betalingskort.
Svindleren vil typisk kontakte dig via telefon, e-mail eller sms og udgive sig for at være fra banken, Nets, skat eller en anden offentlig myndighed.

Svindleren ringer fra bankens nummer

Vi ser jævnligt nye måder, hvor svindlere forsøger at franarre dig dine personlige oplysninger og derved dine penge. Senest har vi oplevet at svindlere ringer op, så det ser ud som om, der bliver ringet fra bankens nummer. Svidleren kan f.eks. sige, at han har brug for dit NemID for at lave en pengeoverførsel eller for at stoppe svindel med din konto.
Er du det mindste i tvivl, så sig til personen, at du vil ringe tilbage til banken.
Andre eksempler på svindel er, at der sendes SMS eller e-mail, der opfordrer til at uploade billede af sit NemID nøglekort og oplyse sin kode til NemID.

Vi kan kun gentage, at banken aldrig vil bede om kundernes personlige koder eller NemID-nøgler via telefon, mail eller sms.

3 Gode råd:

  • Vær kritisk. Hvis du på nogen måde er i tvivl om, hvorvidt det ER din rådgiver, der ringer – eller en anden medarbejder i banken – så sig, at du vil ringe tilbage. Herefter ringer du tilbage via det nummer, du normalt vil kontakte din rådgiver med.
  • Husk at du aldrig må udlevere dit NemID til andre. Banken vil aldrig bede om dine personlige NemID-oplysninger i telefonen, pr. mail eller sms. Det samme gælder offentlige myndigheder og andre private virksomheder.
  • Brug NemID nøgleapp. Koder genereres først, når du skal bruge dem og du kan ved godkendelsen se, hvem du er ved at godkende noget hos.

Du kan evt. læse mere om, hvordan du undgår svindel på nemid.nu og på sikkerdigital.dk.

Har du været udsat for svindel?

Det skal du gøre, hvis skaden er sket og en svindler har fået adgang til dine kontooplysninger eller dit NemId.

Reager med det samme

Det er vigtigt, at du reagerer med det samme, hvis du er blevet udsat for svindel eller hvis du har mistanke om det.

Personlige oplysninger

Hvis du kommet til at give dine personlige oplysninger til en uvedkommende, som derved har fået adgang til dine konto- eller kortoplysninger, skal du kontakte din rådgiver i banken med det samme. Din rådgiver kan herefter hjælpe dig med at stoppet misbruget.

Misbrug i NetBank eller MobilBank

Får du mistanke om, at der er sket misbrug af din netbank eller mobilbank, skal du kontakte din rådgiver i banken med det samme.

Er dit betalingskort blevet misbrugt

Hvis du oplever, at dit kort er blevet misbrugt, eller hvis du har mistanke om misbrug, skal du få kortet spærret med det samme. Du kan spærre dit kort i både NetBank og MobilBank. Læs mere om hvordan du spærrer dit kort.

Hvis der er hævet beløb på din konto med dit kort, som du ikke kan genkende eller acceptere, kan du gøre indsigelse, og banken kan muligvis hjælpe dig med at få pengene tilbage. Læs mere om indsigelse.

Misbrug af NemID

Hverken offentlige myndigheder, banken eller andre private virksomheder vil nogensinde bede dig om dine NemID oplysninger. Hverken over telefonen, sms eller e-mail.

Hvis uvedkommende har fået adgang til koden til dit NemID, din NemID nøgleapp eller dit nøglekort skal du reagere med det samme.

Har du ikke mulighed for at gå på nettet, kan du i stedet ringe til NemIDs privatsupport på telefon 7224 7050.

Pas godt på dit NemID

Læs mere om hvordan du passer på dit NemID.