Phishing svindel
Phishing er en af de mest udbredte former for svindel. Svindleren er typisk ude efter at franarre dig dine personlige oplysninger, som f.eks.oplysninger om dit MitID, dine konti eller dit betalingskort.Svindleren vil typisk kontakte dig via telefon, e-mail eller sms og udgive sig for at være fra banken, Nets, skat eller en anden offentlig myndighed.
Svindleren ringer fra bankens nummer
Vi ser jævnligt nye måder, hvor svindlere forsøger at franarre dig dine personlige oplysninger og derved dine penge. Senest har vi oplevet at svindlere ringer op, så det ser ud som om, der bliver ringet fra bankens nummer. Svidleren kan f.eks. sige, at han har brug for dit MitID for at lave en pengeoverførsel eller for at stoppe svindel med din konto.Er du det mindste i tvivl, så sig til personen, at du vil ringe tilbage til banken.
Vi kan kun gentage, at banken aldrig vil bede om kundernes personlige koder eller MitID oplysninger via telefon, mail eller sms.
3 Gode råd:
- Udlever aldrig CPR-nummer, kortnummer eller koder til netbank, mobilbank og MitID. Du må aldrig udlevere personlige SMS-koder til andre.
- Godkend aldrig noget med MitID, som du ikke kender til. Det kan ikke trækkes tilbage, og vores mulighed for at hjælpe er begrænset.
- Er du i tvivl – så læg røret på eller slet besked/mail.
Du kan evt. læse mere om, hvordan du undgår svindel på sikkerdigital.dk.
Finans Danmark har lavet en folder med gode råd til, hvordan du undgår svindel og hvad du skal gøre, hvis uheldet alligevel er ude.
Læs Finans Danmarks folder Stop bankrøveriet i din egen stue.
Hotline om identitetstyveri
Er dine personlige oplysninger blevet stjålet og/eller misbrugt, er der tale om identitetstyveri.
Skulle uheldet været ude, kan du få råd og vejledning på Digitaliseringsstyrelsens hotline.