Udlever aldrig dit NemID

Vi har kendskab til, at der i øjeblikket foregår forsøg på svindel hos primært ældre danske bankkunder. Svindlen foregår ved, at en person ringer og udgiver sig for at være en bankmedarbejder.

Den såkaldte ”bankmedarbejder” foreslår fx at hjælpe med at ordne noget i NetBank, og i nogle tilfælde er det lykkedes at få oplyst koder til NemID, som efterfølgende er blevet brugt til at lave pengeoverførsler.

-Vi oplever, at svindlere ringer til primært ældre bankkunder for at få lokket NemID og kortoplysninger ud af den pågældende. På den måde forsøger de at svindle sig til penge, forklarer Thomas Møller fra Djurslands Banks IT-afdeling.

Der er lige nu flere eksempler på denne type svindel i såvel Djurslands Bank og i andre pengeinstitutter, specielt i områder, hvor banken har betydelige markedsandele. 

-Vi vil selvfølgelig godt advare alle vores kunder, såvel ældre som yngre, mod denne type kriminalitet. Vores medarbejdere vil fx aldrig ringe op og bede om hverken kort-eller kontooplysninger, siger IT-chefen.   


Vær opmærksom på følgende:
 

   •   Dit NemID er personligt. Udlever det aldrig til andre
   •   Du må aldrig udlevere din kode til hverken NetBank eller MobilBank til andre
   •   Djurslands Bank ringer aldrig til dig uopfordret for at ”hjælpe” med fx NetBank eller overførsler

Har du mistanke om, at andre har fået kendskab til dit NemID eller koder til NetBank eller MobilBank – så kontakt straks banken og få dem spærret.