Pas på svindlere i denne Corona-tid

Giv aldrig din NemID kode til andre! Vi må desværre se i øjnene, at digitale svindeltyve kan finde på at udnytte krisesituationen og usikkerheden omkring Corona-virus.

Der er desværre hele tiden svindlere, som forsøger at lokke penge ud af andre. Vi må desværre også sande, at den krisesituation, som Corona-virus har medført, ikke gør risikoen for svindel mindre. Tværtimod.

- Vi skal på det stærkeste minde vores kunder om aldrig at udlevere deres NemID til andre. Det er nemlig en af de åbenlyse metoder, som svindlere benytter sig af, når de forsøger at få fat adgang til penge, som ikke er deres, advarer Thomas Møller, IT-afdelingsdirektør i Djurslands Bank.

Banken ringer aldrig for at få kundens NemID

En af de metoder, som svindlere benytter sig af, er følgende:

En person ringer til offeret og siger, at han ringer fra banken – og at han har brug for et NemID for at hjælpe med f. eks. en overførsel.

- Læg røret på, hvis du får sådan et opkald. Bankens medarbejdere vil aldrig ringe til kunderne for at bede om NemID – og heller ikke om SMS-koder fra din telefon, lyder det fra IT-direktøren.

Er du i tvivl, om du har været udsat for et svindelforsøg, så kontakt din rådgiver i banken.