Kvartalsregnskab:Tilfredsstillende bankdrift

Djurslands Bank har netop offentliggjort sit første kvartalsregnskab for 2020. Den egentlige bankdrift er tilfredsstillende med en vækst på 30%, mens forventningerne til hele årets resultat er påvirket af den verdensomspændende corona-pandemi.

Der har været travlt i Djurslands Bank i årets første kvartal, og bankens netop offentliggjorte regnskab viser et resultat af den egentlige bankdrift på 29,7 mio. kroner mod 22,9 mio. kroner for den samme periode i 2019.

- Vi har i første kvartal haft forrygende travlt med at hjælpe vores kunder med konvertering af et stort antal realkreditlån. Fra medio marts er en stor del af disse konverteringer håndteret i en tid, hvor mange af vores rådgivere har arbejdet hjemmefra, da bankens filialer har været lukket grundet Corona situationen. For der er naturligvis ingen tvivl om, at den nuværende samfundssituation også har påvirket os her i banken, siger bankdirektør Lars Møller Kristensen.

Til trods for, at bankens rådgivere har haft travlt med at rådgive kunderne om boligkøb, muligheden for konvertering og pensionsopsparing, er den samlede bundlinje påvirket af de nuværende samfundsforhold. Bankens resultat før skat udgør for første kvartal et negativt resultat på 10 mio. kroner, og det skyldes primært nedskrivninger som følge af corona.

- Anledningen her i 2020 er så speciel, at vi alligevel tillader os at være tilfredse med kvartalsresultatet, som svarer til en fremgang på 30% på den egentlige bankdrift. Der er dog ingen tvivl om, at sundhedskrisen i det danske samfund samt resten af verden giver økonomiske konsekvenser. Konsekvenser, som naturligvis også mærkes i Djurslands Bank, lyder det fra bankdirektøren som fortsætter:
- For bankens regnskab for første kvartal betyder det, at vi har foretaget et skøn over den forventede effekt i form af øgede nedskrivninger og potentielle tab på kunder. Dette påvirker naturligvis det samlede resultat, siger bankdirektør Lars Møller Kristensen.

Tæt kontakt til kunder

De danske myndigheder lukkede en stor del af landet ned midt i marts, og siden har Djurslands Bank haft stort fokus på at være klar med hjælp og rådgivning. Dette til trods for, at bankens filialer også lukkede dørene, så kunderne ikke kunne møde personligt op i bankens filialer.

- En stor del af bankens medarbejdere har arbejdet hjemmefra, hvor de har holdt telefon- eller onlinemøder med kunderne – og selv med børn i baggrunden for nogles vedkommende, så har dette fungeret rigtigt flot. Trods dét at vi skal holde afstand, gør bankens rådgivere en stor indsats for at være tæt på kunderne, og dette er der heldigvis ikke ændret på i denne periode.

Den tætte kontakt til kunderne sikrer en vækst i bankens forretningsomfang på 5,6% samlet for privat- og erhvervsområdet i forhold til første kvartal sidste år.

På grund af corona situationen nedjusterer Djurslands Bank sine forventninger for hele 2020 til et resultat før skat i niveauet 30-45 mio. kroner mod den oprindelige forventning, som lå i intervallet 65-80 mio. kroner.

Læs mere om bankens regnskab her, eller se kvartalsrapporten her.