Kvartalsregnskab: Kundetilgang sikrer vækst
2. November 2018
Djurslands Bank har netop offentliggjort sit regnskab for 3. kvartal 2018, og med et resultat før skat på 90,7 mio. kroner, vækst på udlån og en generel kundetilgang er bankens ledelse tilfreds.
Djurslands Bank kan se tilbage på en tilfredsstillende periode efter offentliggørelsen af regnskabet for de første tre kvartaler i 2018.
— Det går godt for Djurslands Bank, og det er vi naturligvis glade for. Vi fortsætter en stabil fremdrift i bankens forretningsomfang, hvilket er med til at sikre os et tilfredsstillende resultat efter tredje kvartal, siger bankdirektør Lars Møller Kristensen.
— Regnskabet viser et resultat før skat på 90,7 mio. kroner og en gennemsnitlig egenkapitalforrentning på 11,9 %. Forretningsomfanget er steget med 913 mio. kroner, hvilket svarer til en stigning på 6,9 % i forhold til samme periode i 2017.
— Vi kunne have ønsket os, at væksten i forretningsomfanget også ville vise en større vækst i indtjeningen – men vi vurderer alligevel, at vi med tanke på konkurrencesituationen i sektoren og det fortsat ekstremt lave renteniveau kan være tilfredse, siger bankdirektøren.
Kunderne vil have en lokalbank
En af årsagerne til forretningsfremgangen skyldes den store aktivitet på boligområdet samt kundernes store opbakning. Banken har netop medvirket i en kundetilfredshedsundersøgelse lavet af Dataminds, og her giver privatkunderne Djurslands Bank en tilfredshedsscore på 80 – som er et højt niveau i sektoren.
— Vi ser en direkte sammenhæng mellem kundernes tilfredshed med Djurslands Bank og den høje tilgang af nye kunder, idet en meget stor andel af vores nye kunder er blevet anbefalet banken af venner eller familie, som allerede er kunder i banken, konstaterer Lars Møller Kristensen og fortsætter:
— En del af bankens nye kunder har bopæl i Aarhus og i Randers-området, hvilket er helt naturligt, da vi de senere år er gået mod strømmen og har åbnet tre nye afdelinger i disse områder. Vores kunder ønsker hastighed og kompetent rådgivning, og det kan vi give dem, og det gælder uanset om det er nye, unge kunder, som vælger Djurslands Bank i forbindelse med studiestart i Aarhus, om det er et par, som ønsker boligrådgivning i vores nye afdeling i Randers, eller om det er virksomheden som har behov for kompetent erhvervsrådgivning, siger Lars Møller Kristensen.
Netop boligmarkedet er her ved udgangen af 2018 fortsat i et højt gear, konstaterer direktøren. Det handler både om køb, salg og finansieringsomlægninger, og alt dette er med til at sikre banken en pæn vækst i gebyr- og provisionsindtægter.
Investerer i vækst
Villigheden til at låne penge i banken er fortsat høj og viser samlet en vækst i gennemsnitligt udlån på 10,7 %. Kombineret med kundetilgangen og generel vækst er det med til at konsolidere resultatet, og netop væksten er et strategisk indsatsområde i Djurslands Bank.
— Selvom vi kan glæde os over en konstant udvikling og en pæn vækst på mange af bankens forretningsområder, så er det jo langt fra en gratis fornøjelse. Omkostningssiden bærer præg af, at banken investerer i vækst – blandt andet med en ny afdeling i Randers, som åbnede 20. august, og hvor vi allerede nu er i gang med at kigge efter endnu flere medarbejdere for at kunne klare efterspørgslen. Samtidig investerer vi i en omfattende udbygning af bankens afdeling i Risskov, som vi udvider til det dobbelte. Erhvervsenheden i Aarhus-området er placeret i Risskov, og det kræver mere plads, hvilket vi nu er i gang med at realisere, fortæller Lars Møller Kristensen.
Banken har i tredje kvartal foretaget yderligere nedskrivninger på landbrugskunderne, hvilket medfører, at banken i alt nedskriver 9 mio. kr. mere end sidste år.
— Vi følger fortsat landbrugets aktuelle situation meget tæt – og der er ingen tvivl om, at tørken og de aktuelle afregningspriser tegner et alvorligt billede for landbrugets fremtidige indtjening, og vi har derfor skønnet et behov for større nedskrivninger på bankens landbrugskunder.
Når banken gør det samlede resultat op - med de plusser og minusser man ser for fjerde kvartal - fastholdes den udmeldte resultatforventning til årets resultat før skat på 90-105 mio. kroner og nok nærmere de 90, afslutter bankdirektøren.
Læs mere om bankens kvartalsregnskab
For yderligere information eller supplerende kommentarer:
Bankdirektør Lars Møller Kristensen
Telefon: 8630 3149 eller mobil: 3032 6455